Sociale veiligheid creëer je samen

Vanuit Unica hopen we dat iedereen die bij ons werkt zich veilig voelt in de samenwerking met collega’s. We doen er alles aan om dat veilige gevoel te creëren. Toch kan het voorkomen dat je je niet veilig voelt. Mocht dit het geval zijn dan kun je in gesprek gaan met een van onze vertrouwenspersonen. Joyce Neijenhuis is een van deze vertrouwenspersonen.

Joyce is al 20 jaar bedrijfsmaatschappelijk werker en vertrouwenspersoon. Sinds januari 2021 werkt ze voor Unica als externe vertrouwenspersoon,. Dit doet ze samen met drie collega vertrouwenspersonen, die zijn verdeeld per regio. In dit interview vertelt Joyce over de rol van vertrouwenspersoon binnen Unica en wat jij kunt doen als je je niet veilig voelt.

 

Samen bouwen naar een veilige toekomst, dat is het belangrijkste! Voor meer informatie over het beleid van Unica ten aanzien van ongewenste omgangsvormen, verwijzen we je naar Spreek je uit! op UnicaNet.

Wanneer kun je spreken van ongewenst gedrag?

“Iets is ongewenst gedrag, wanneer jij zelf vindt dat iemand anders zich onprettig gedraagt. Als de ander het niet zo bedoelt en zegt: ‘joh het was maar een grapje, stel je niet zo aan.’ Dan moet je daar dus geen boodschap aan geven, want het gaat erom hoe het op jou overkomt. Niet iedereen is zich er van bewust dat ze een vervelende opmerking maken. Het is dan belangrijk dat je je vrij voelt om te zeggen dat je het niet prettig vindt. Met een goed gesprek kom je een heel eind.”

 

Wat kan een vertrouwenspersoon voor iemand betekenen die zich onveilig voelt?

“Als je er onderling niet uitkomt, dan kun je bij ons aankloppen. Dat kan gaan over heel uiteenlopende onderwerpen op het gebied van ongewenst gedrag. Van (seksuele) intimidatie tot aan een vervelende relatie met jouw leidinggevende of herhaaldelijke pesterijen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door verschillende opvattingen wat humor is. Zo is de Utrechtse humor anders dan de Amsterdamse humor. Op het moment dat mensen uit verschillende regio’s komen, dan kan een ‘grap’ heel vervelend overkomen. Wij kunnen je advies geven hoe je met deze situatie om kunt gaan en hoe je dit bijvoorbeeld kunt aangeven bij degene die de grap maakt. Ook kunnen we bij zo’n gesprek aanwezig zijn, mocht je dat prettig vinden.’’

 

Wat adviseer je medewerkers te doen als ze zich gediscrimineerd voelen of opmerken dat dit in hun team gebeurt?

“Probeer aan te geven dat je iets een hele rare opmerking vindt. Als iemand zegt: ‘zo ben ik nu eenmaal en daar moet je tegen kunnen’, probeer dan eerst te benoemen wat het met je doet als iemand zo’n opmerking maakt. Als je er samen niet uitkomt dan kun je altijd het gesprek met jouw leidinggevende erbij voeren of met een van de vertrouwenspersonen. Daarnaast kun je als omstander ook altijd opmerken dat iets te ver gaat.”

 

Hoe ziet een gesprek met een vertrouwenspersoon eruit?

“Tijdens een gesprek geven wij tips, handvatten en inzichten. Ook hoe je hier in het vervolg beter mee om kunt gaat. Alles is anoniem, wij zullen dus nooit contact opnemen met hr, leidinggevende of een commissie, zonder toestemming van degene die contact met ons opneemt. Wij hebben een beroepsgeheim, dus Unica weet niet wie wanneer contact met ons opneemt. Wij doen niets zonder toestemming van degene die zich bij ons meldt.

Het eerste telefonische contact is vaak een kort gesprek en de praktijk leert dat je dan vaak al geholpen bent. Wij bespreken dan samen of een consult gewenst of nodig is. Er zit niet per se een heel traject aan vast. Als jij de behoefte hebt om kort in te checken bij ons voor advies, is dat helemaal geen probleem. Wij doen geen specialistische behandelingen, maar kunnen je wel doorverwijzen naar bijvoorbeeld de Arbodienst, hr of een training aanbevelen. Mocht er een heftige situatie zijn, waarin bijvoorbeeld discriminatie of racisme plaatsvindt, dan zullen er meerdere gesprekken met ons plaatsvinden. Er is één vertrouwenspersoon per regio en als jij met degene het gesprek aan gaat, is dit jouw vaste gezicht, dit zal dus niet wisselen, tenzij je dat zelf graag wilt.”

 

Hoe kunnen mensen contact met jullie opnemen?

“Mensen kunnen contact met ons opnemen door te mailen, bellen of appen tussen 08:00 en 18:00. Onderstaand vind je welke vertrouwenspersoon bij welke regio hoort. En wellicht ten overvloede, maar jouw leidinggevende wordt nooit zonder jouw toestemming geïnformeerd. Ook niet over het feit dat je contact met ons hebt opgenomen.”

Contactgegevens vertrouwenspersonen

Klik op onderstaande knop voor het overzicht van vertrouwenspersonen.

 

Meer informatie vertrouwenspersonen

sluiten ×

Scan afsluiten

Je kunt weer bij jouw uitslag komen als je inlogt met dezelfde unieke code op de kraskaart.
Bewaar deze code dus goed!

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja